The perspective STSA in school textbooks of sciences: a comparative study between Brazil and Portugal
Main Article Content
Abstract
In a world in which science/technology have an increasing impact/ influence, the presence of citizens able to deal with such a development is necessary. The STSE (Science, Technology, Society and Environment) perspective of science teaching values the interconnection of all these concepts and promotes a contextualized scientific education. This allows students to enact their skills in their daily lives. Since this approach has been considered successful when regarding teaching highlighted by scientific education it remains fundamental to include it in the educational process, mainly in textbooks. We hereby present a study focused on the analysis of 6th grade didactic books in science, one Brazilian and the other Portuguese with the purpose of finding STSE contents and activities. A content analysis was carried out using a previously designed evaluation instrument. The results show STSE approaches (information provided and proposed activities) in both, however there is a higher number of occurrences in the Brazilian textbook.
Downloads
Article Details
References
Alves, D. F. (2005). Manuais Escolares de Estudo do Meio, Educação CTS e Pensamento Crítico. Tese de Mestrado em Educação em Ciências. Aveiro: Universidade de Aveiro.
Bazzo, W. et al. (2003). Introdução aos estudos CTS (Ciência, Tecnologia e Sociedade). Madrid: Organização dos Estados Iberoamericanos [OEI] para a educação, a ciência e a cultura.
Bogdan, R., & Biklen, S. (1994). Investigação Qualitativa em Educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora.
Brasil (1996). Lei nº 9.394, de 20 de Dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: Diário Oficial da União.
Carvalho, G. S. (2009). Literacia Científica – conceitos e dimensões. Lisboa: Lidel, 179‐194.
Costa, A., & Scrivano, C. N. (2012). Oficina do saber 6 – Ciências. São Paulo. Editora Leya.
Fernandes, I. M. (2015). A perspetiva CTSA nos documentos oficiais curriculares e nos manuais escolares de Ciências da Educação Básica: estudo comparativo entre Portugal e Espanha. Tese de Doutorado. Madrid: Universidade de Valladolid.
Fernandes, I., Pires, D., & Villamañán, R. (2015). Análise das Inter-relações CTSA nas Orientações Curriculares de Portugal e Espanha (10-12 anos). In P. Membiela, N. Casado e Mª Isabel Cebreiros (Eds.). Book: Presente e Futuro do Ensino das Ciências. Ourense: Educación Editora.
Fernandes, I., Pires, D., & Villamañán, R. (2014). Educação em Ciência com orientação CTSA: Construção de um instrumento de análise. Journal Internacional Formación Universitaria. Vol. 7(5), 23-32.
Fernandes, I. M., & Pires, D. M. (2013). As inter-relações CTSA nos manuais escolares de ciências do 2º CEB. Revista de Educação, 5 (2), 35-47.
Lessard-Hébert, M., Goyette, G., & Boutin, G. (2005). Investigação Qualitativa: Fundamentos e Práticas. Lisboa: Instituto Piaget.
Ministério da Educação – Departamento da Educação Básica [DEB] (2001). Currículo Nacional do Ensino Básico – Competências Essenciais. Lisboa: DEB.
Ministério da Educação – Secretaria de Educação Fundamental [SEF] (1998). Parâmetros Curriculares Nacionais: Terceiro e Quarto Ciclos do Ensino Fundamental, Ciências Naturais. Brasília: MEC/SEF.
Motta, L., & Viana, M. A. (2015). Viva a terra!6 - Ciências da Natureza. Porto: Porto Editora.
Parreira, S. (2012). Perspectiva CTSA (Ciência, Tecnologia, Sociedade e Ambiente) no ensino de ciências - Concepções e práticas de Professores de Ciências da Natureza do 2.º Ciclo do Ensino Básico. Dissertação de Metrado em Ensino de Ciências. Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Bragança.
Santos, W. L. (2008). Educação Científica Humanística em Uma Perspectiva Freireana: Resgatando a Função do Ensino de CTS. Alexandria Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, 1 (1), 109-131.
Vasconcellos, E. S., & Santos, W. L. (2008). Educação ambiental por meio de tema CTSA: relato e análise de experiência em sala de aula. In. XIV Encontro Nacional de Ensino de Química (XIV ENEQ). Universidade Federal do Paraná: Curitiba.