Testing a pedagogical differentiation project in an inclusive school
Main Article Content
Abstract
Educational failure is a handicap that can influence a person's development and constitutes a potential factor of social exclusion. Therefore, it is relevant to implement and evaluate projects, designed at school level, which must be based on principles of pedagogical and evaluative differentiation and which aim to promote school success and inclusion. In this sense, an investigation was conceived to proceed to the analysis of the implementation, in 2019/2020, of the Educational (re)Orientation Project (EOP) at Amélia Rey Colaço Basic and Secondary School. A predominantly qualitative and single case study methodology was chosen. The results revealed that the implementation of the EOP involved the exploration of diversified methodologies and the adoption of differentiated assessment processes, with presumptive positive implications in reducing school failure. Finally, based on the analysis carried out, a set of recommendations was formulated for the design of future projects to promote school success.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Amado, J. (2014). Manual de investigação qualitativa em educação. Coimbra: Universidade de Coimbra.
Busarello, R., Bieging, P. & Ulbricht, V. (2015). Inovação em práticas e tecnologias para aprendizagem. São Paulo: Pimenta Cultural.
Cartney, P. (2010). Exploring the use of peer assessment as a vehicle for closing the gap between feedback given and feedback used. Assessment & Evaluation in Higher Education, 35 (5), 551-564.
Chagas (2001). Trabalho Colaborativo. Condição Necessária para a Sustentabilidade das Redes de Aprendizagem. Lisboa: Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa.
Cid, M., Verdasca, J., Oliveira, M., Borralho, A., Grácio, L., Chaleta, E., Fialho, I. & Monginho, R. (2014). Os cursos científico-humanísticos e o alargamento da escolaridade obrigatória. Medidas educativas de inclusão. Lisboa: MEC -DGE.
Cunha, A. (2008). Ser Professor: Bases de uma Sistematização Teórica. Braga: Casa do Professor.
Direção-Geral da Educação (2019). Programa Nacional de Promoção do Sucesso Escolar (PNPSE). https://www.dge.mec.pt/programa-nacional-de-promocao-do-sucesso-escolar (Acedido em 25/10/2019).
Gielen, S., Peeters, E., Dochy, F., Onghena, P. & Struyven, K. (2010). Improving the effectiveness of peer feedback for learning. Learning and Instruction, 20, 304-315.
Hadji, C. (2001). Avaliação Desmistificada. Porto Alegre: Artmed.
Henriques, M. (2010). Supervisão inter-pares: um percurso colaborativo de formação. Lisboa: Escola Superior de Educação de Lisboa.
Huffaker, D. (2010). Dimensions of Leadership and Social Influence in Online Communities. Human Communication Research, 36, 593-617.
Justino, D. (2010). Difícil é educá-los. Lisboa: Edições Fundação Francisco Manuel dos Santos.
Marques, C. (2017). O insucesso escolar, as dificuldades económicas dos alunos e o papel da escola. Dissertação de Mestrado em Ciências da Educação. Instituto Superior de Educação e Ciências.
Martins, H. (2017). Insucesso Escolar. Dissertação de Mestrado em Educação Pré-Escolar e 1.º Ciclo do Ensino Básico. Escola Superior de Educação de Paula Frassinetti.
Miguel, R., Rijo, D. & Lima, L. (2012). Fatores de Risco para o Insucesso Escolar: A Relevância das Variáveis Psicológicas e Comportamentais do Aluno. Revista Portuguesa de Pedagogia, 46 (1), 127-143.
Miranda-Pinto, M. (2009). Processos de Colaboração e Liderança em Comunidades de Prática Online – O caso da @rcaComum, uma Comunidade Ibero-Americana de Profissionais de Educação de Infância. Braga: Universidade do Minho
Monteiro, A. (2008). Qualidade, profissionalidade e deontologia na educação. Porto: Porto Editora.
Pereira, A. & Miranda, B. (2010). Problemas e projectos educacionais. Lisboa: Universidade Aberta.
Pissochet, F. (2012). Il faut que ça mouve! Comment les inter-actions agissent pour cheminer en complexité? Une pratique d`ingenierie complexe. Interlettre Chemin Faisant, 63, 1-10.
Ribeiro, F. (2012). Supervisão entre pares: Contributos para a Melhoria das Práticas de Ensino. Porto: Universidade Portucalense.
Verdasca, J., Neves, A., Fonseca, H., Fateixa, J., Procópio, M. & Magro, T. (2019). Relatório PNPSE 2016-2018: Escolas e Comunidades tecendo Políticas Educativas com base em Evidências. Lisboa: PNPSE/ DGE.
Wang, V. (2015). Handbook of Research on Scholarly Publishing and Research Methods. USA (Florida Atlantic University): IGI Global - Disseminator of Knowledge.
Yin, R. (2011). Applications of Case Study Research. Beverly Hills, CA: Sage Publications.