Adaptation of social education students in the 1st confinement by Covid-19
Main Article Content
Abstract
Covid-19 brought changes to adaptive processes in society in general, and to academic life in particular. This study aimed to understand how students of the undergraduate degree in Social Education of a higher education institution in Northern Portugal adapted emotionally during their first confinement by Covid-19. This is a descriptive, correlational, and cross-sectional study. For data collection, an online questionnaire was applied. The sample included 123 students, 109 female and 14 male, with the predominant age range of 19-29 years. It was found that 80.5% reported feeling worried, 70.7% tired, and 52.8% nervous. Statistically significant differences were found in the socio cognitive component of emotions according to gender (p<0.05). The data suggest difficulties in the adaptation of this population requiring the exploration of other variables in future studies.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
Ambiel, R. A. M., Santos, A. A., Soares, A. B., & De Lima, T. H. (2020, May). Adaptação e permanência no Ensino Superior em tempos de pandemia. Doi: 10.13140/RG.2.2.32401.86886
Associação Médica Mundial (2013, outubro). Declaração de Helsínquia da Associação Médica Mundial. Princípios éticos para a investigação médica em seres humanos. https://static.sanchoeassociados.com/DireitoMedicina/Omlegissum/legislacao2014/Fevereiro/Helsinq_2013.pdf
Cardeira, A. R. (2012). Educação Emocional em Contexto Escolar. Psicologia.PT – O Portal dos Psicólogos.
Ferreira, S. A. A. (2014). Competência emocional no ensino superior - Psicologia positiva [Dissertação de Mestrado]. Instituto Superior Miguel Torga.
Fragoso, V. (2012). Emoção, Sentimento e Afeto na Senioridade. Em V. Fragoso & M. Chaves (Orgs.), Educação Emocional para Seniores (1ª ed., pp. 55-107). Psicosoma.
Meshkat, M., & Nejati, R. (2017, July-September). Does emotional intelligence depend on gender? A study on undergraduate english majors of three iranian universities. SAGE Open, 7(3), 1-8. https://doi.org/10.1177/2158244017725796
Nunes-Valente, M., & Monteiro, A. P. (2016). Inteligência emocional em contexto escolar. Revista Eletrónica de Educação e Psicologia, 7, 1-11.
Valente, S., & Almeida, L. S. (2020). Educação emocional no Ensino Superior: Alguns elementos de reflexão sobre a sua pertinência na capacitação de futuros professores. Revista E-Psi, 9(1), 152-164. https://artigos.revistaepsi.com/2020/Ano9-Volume1-Artigo10.pdf
Valente, S. (2020). Competências socioemocionais na atividade do educador social: implicações à inclusão escolar. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, 15(esp3), 2332–2349. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8083096
Vicente, L. C. M., Esgalhado, M. G. P., & Santos, N.M.G. (2014). Validação da escala de inteligência emocional de Schutte - Impacto da intervenção por mensagens SMS na inteligência emocional e inteligência espiritual em estudantes de psicologia [Dissertação de Mestrado]. Universidade da Beira Interior.