Teaching, progress, and commitment to the success of the TEIP school the case of a group of schools in the municipality of Sintra

Main Article Content

Maria Eduarda Portela do Santos

Abstract

The creation of conditions aimed at the educational success of all students, especially those who are at risk of social and school exclusion, are the focus of the TEIP Program in force in the grouping of schools in the municipality of Sintra, which is analyzed here. For this, centered on the case study of this grouping, we developed a literature review around the emergence of the TEIP program, followed by an in-depth analysis of the Group, of the schools that constitute it, we approach some of the projects developed in the Group and, central, the progress of the TEIP Project is analyzed, as well as the TEIP Coordinator of the Cluster, as it is believed to have a central role in the success of the program. The results show that, in general, the success rate has been increasing in all cycles, since the 2017-2018 school year. It can also be seen that there is a decrease in terms of indiscipline, with the greatest focus being seen in the 2nd cycle. The decrease in indiscipline may be related to the current pandemic situation. It is concluded that the activities and projects developed, the commitment of the coordinator, as well as the involvement of the academic community and family, are essential for school success, the reduction of indiscipline and organizational management.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Portela do Santos, M. E. (2022). Teaching, progress, and commitment to the success of the TEIP school: the case of a group of schools in the municipality of Sintra. EduSer, 14(2). https://doi.org/10.34620/eduser.v14i2.211
Section
Articles

References

Canário, R. (2000). Territórios educativos de intervenção prioritária: A escola face à exclusão social. Revista de Educação, vol. IX, n.º 1, 125-134.

Comissão Europeia/EACEA/Eurydice. (2015). Garantia da qualidade na educação: Políticas e abordagens à avaliação das escolas na Europa. Relatório Eurydice. Serviço de Publicações da União Europeia.

Conselho da União Europeia. (2004). «Educação e formação para 2010». A urgência das reformas necessárias para o sucesso da estratégia de Lisboa. Jornal Oficial da União Europeia. https://op.europa.eu/pt/publication-detail/-/publication/59381b9f-3a72-4bca-9b8f-1f9029644152/language-pt

Decreto-Lei n.º 54/2018, de 6 de julho. Diário da República, 1.ª Série - N.º 129. https://dre.pt/dre/detalhe/decreto-lei/54-2018-115652961

Despacho Normativo n.º 55/2008, de 23 de outubro. Diário da República, 2.ª Série - N.º 206. https://data.dre.pt/eli/dec-lei/55/2018/07/06/p/dre/pt/html

Ferreira, I., & Teixeira, A. (2010). Territórios educativos de intervenção prioritária: Breve balanço e novas questões. Sociologia: Revista do Departamento de Sociologia da FLUP, XX, 331-350.

Lei n.º 31/2002, de 20 de dezembro. Diário da República, 1.ª Série - N.º 294. https://data.dre.pt/eli/lei/31/2002/12/20/p/dre/pt/html

Mata, J. (2015). A Igualdade e a desigualdade na educação em Portugal [Tese de Doutoramento, ISCTE]. https://repositorio.iscte-iul.pt/handle/10071/12469?mode=full

Mouraz, A. (2017). Os efeitos do programa TEIP na territorialização curricular, vistos pela IGE. Interacções 13(46), 1-14.

OCDE. (2014). Perspetivas das políticas de educação Portugal. https://www.oecd.org/education/EDUCATION%20POLICY%20OUTLOOK_PORTUGAL_PRT.pdf

Plano Anual de Atividades 2021/2022. ESCOLA PARA OS VALORES Um caminho para a cidadania. Agrupamento de Escolas Ruy Belo.

Projeto Educativo 2021-2014. “Uma Escola construída por todos”. Agrupamento de Escolas Ruy Belo.

Projeto GAAF 2021/2022. Regimento GAAF. “Uma Escola construída por todos”. Agrupamento de Escolas Ruy Belo.

Relatório de Avaliação Externa das Escolas (2016/2017). Relatório Agrupamento de Escolas Ruy Belo. Inspeção-Geral da Educação e Ciências.

Relatório da Equipa de Autoavaliação 2017-2019. Agrupamento de Escolas Ruy Belo.

Relatório Projeto TEIP (2009-2011). Agrupamento de Escolas Ruy Belo.

Plano Plurianual de melhorias TEIP (2018-2021). Agrupamento de Escolas Ruy Belo.

Plano estratégico (2018-2021). Agrupamento de Escolas Ruy Belo.

Sampaio, M., & Leite, C. (2015). TEIP e avaliação externa de escolas: o lugar da justiça social nas políticas de promoção do sucesso escolar e da melhoria educacional. Seminário internacional "Avaliação externa de escolas". https://repositorio-aberto.up.pt/bitstream/10216/81472/2/107337.pdf

Sampaio, M., & Leite, C. (2016). A avaliação externa das escolas e os TEIP na sua relação com a justiça social. Educação, Sociedade & Culturas, 47, 115-136.

Sampaio, M., & Leite, C. (2017). From curricular justice to educational improvement: What is the role of schools’ self-evaluation? Improving Schools, 1–14.

Stake, R. (2007). A arte da investigação com estudos de caso. Fundação Calouste Gulbenkian.

Yin, R. (2009). Case study research – Design and methods. Sage Publications Inc.