Students from Guinea-Bissau in Portugal – ISCSP-ULISBOA: Motivations, daily challenges, sociability networks and future perspectives
Main Article Content
Abstract
This paper discusses aspects of Bissau-Guinean students’ experiences in Portuguese higher education, focusing on motivations to enroll in higher education in Portugal, daily challenges experienced, sociability networks and prospects of students from the Institute of Social and Political Sciences (ISCSP) of the University of Lisbon. Methodologically, this study used documental research and analysis, literature review, questionnaires, and semi-structured interviews. For our main results, the study points out the importance of the leading role students play in constituting actions towards the welcoming and permanence in higher education in Portugal and towards implementing to the academic everyday life curricular contents, matters and themes concerning Africa. At the same time, we noticed an absence of institutional policies towards student aid that support these students, as well as the absence of curricular contents, themes and matters concerning Africa in the curricular pedagogical projects and institutional actions of undergraduate courses.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
Acordo entre o Governo Português e o Partido Africano da Independência da Guiné e Cabo Verde. (1974, de 26 de agosto). Diário do Governo, 1.ª Série - N.º 202. https://www.esquerda.net/sites/default/files/acordo_de_argel_30ag1974.pdf
Almeida, L., Soares, A. P., & Ferreira, J. (2001). Adaptação, rendimento e desenvolvimento dos estudantes no Ensino Superior: construção/validação do questionário de vivências académicas. Methodus: Revista Científica e Cultural, 3-20. Universidade do Minho. https://hdl.handle.net/1822/12082
Cá, L. O. (2009). A educação durante a colonização portuguesa na Guiné-Bissau (1471-1973). ETD: Educação Temática Digital, 2(1), 51.
Cá, W. (2015). A experiência de integração escolar dos estudantes guineenses em Portugal: O caso dos estudantes do 1º ciclo no ISCTE. [Dissertação de Mestrado em Sociologia, Instituto Universitário de Lisboa]. ISCTE. https://repositorio.iscte-iul.pt/handle/10071/10803
Cassarino, J. P. (2013). Teorizando sobre a migração de retorno: Uma abordagem conceitual revisitada sobre migrantes de retorno. REMHU, 21(41), 21-54. https://remhu.csem.org.br/index.php/remhu/article/view/402/341
Cerase, F. (1974). Expectations and reality: A case study of return migration from the United States to Southern Italy. The International Migration Review, 8(2), 245-262. https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/019791837400800210
Costa, A. F. D., Machado, F., & Almeida, J. F. D. (1990). Estudantes e amigos: Trajectórias de classe e redes de sociabilidade. Análise Social, 25(105-106), 193-221. http://analisesocial.ics.ul.pt/documentos/1223033860A9cPR1uw0Pd34WH4.pdf
Decreto-Lei n.º 75/76, de 27 de janeiro. (1976). Acordo Geral de Cooperação e Amizade entre a República da Guiné-Bissau e Portugal. Ministério dos Negócios Estrangeiros – Direcção-Geral dos Negócios Económicos. Diário da República, 1.ª Série - N.º 22. https://dre.pt/dre/detalhe/decreto/75-1976-506852
Decreto-Lei n.º 76/76, de 27 de janeiro. (1976). Acordo de Cooperação Científica e Técnica entre o Estado da Guiné-Bissau e a República Portuguesa. Ministério dos Negócios Estrangeiros – Direcção-Geral dos Negócios Económicos. Diário da República, 1.ª Série - N.º 22. https://diariodarepublica.pt/dr/detalhe/decreto/76-1976-506845
Durkheim, E. (1991). De la division du travail social (2ª ed.). PUF.
Duque, E. J. (2012). Representações e expetativas dos estudantes universitários dos PALOP. Anais do VII Congresso Português de Sociologia. Associação Portuguesa de Sociologia. https://hdl.handle.net/1822/24815
Fernandes, D., & Castro, M. C. G. (2013). Migração e crise: O retorno dos imigrantes brasileiros em Portugal. REMHU, 21(41), 99-116. https://remhu.csem.org.br/index.php/remhu/article/view/405/344
González, C. R., Mesanza, R. B., & Mariel, P. (2011). The determinants of international student mobility flows: An empirical study on the Erasmus programme. Higher Education, 62(4), 413-430. https://link.springer.com/article/10.1007/s10734-010-9396-5
Gosciola, V. (2008). Sociabilidades e realidades. Estudos de Sociologia, 13(25), 27-43. https://periodicos.fclar.unesp.br/estudos/article/view/1143
Instituto Português de Apoio ao Desenvolvimento. (2008). Portugal: Guiné-Bissau [2008-2010]. IPAD. https://www.instituto-camoes.pt/images/cooperacao/pic_guine_08_11.pdf
Jardim, B. R. D. (2013). Estudantes PALOP no ensino superior português: Das necessidades sentidas aos apoios prestados. [Dissertação de Mestrado em Política Social, Universidade Técnica de Lisboa]. Repositório da Universidade de Lisboa. https://www.repository.utl.pt/handle/10400.5/6174
Mazzarol, T., Soutar, G., & Thein, V. (2001). Critical success factors in the marketing of an educational institution: A comparison of institutional and student perspectives. Journal of Marketing for Higher Education, 10(2), 39-57. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1300/J050v10n02_04
Monteiro, J. J. H. (2005). A educação na Guiné-Bissau: Bases para uma estratégia sectorial renovada. Ministério da Educação Nacional da Guiné-Bissau.
Monteiro, R. M. A. (2018). Motivos dos estudantes internacionais para realizar mobilidade de estudos de curta duração na U. Porto. [Dissertação de Mestrado em Gestão de Serviços, Universidade do Porto]. Repositório Aberto da Universidade do Porto. https://repositorio-aberto.up.pt/bitstream/10216/116950/2/299525.pdf
Programa Estratégico de Cooperação Portugal: Guiné-Bissau 2021-2025. (2021, 13 de janeiro). www.instituto-camoes.pt/images/cooperacao/PEC_POR-GB_2021-2025_VF.pdf
Resolução do Conselho de Ministros n.º 121/2022, de 9 de dezembro. (2022). Aprova a Estratégia da Cooperação Portuguesa 2030. Presidência do Conselho de Ministros. Diário da República, 1.ª Série - N.º 236. https://diariodarepublica.pt/dr/detalhe/resolucao-conselho-ministros/121-2022-204502329
Quintino, M. C. R. (2004). Migrações e etnicidade em terrenos portugueses: Guineenses estratégias de invenção de uma comunidade. Instituto Superior de Ciências Sociais e Políticas, Universidade Técnica de Lisboa.
Sani, Q. (2013). A educação superior no desenvolvimento da Guiné-Bissau: Contribuições, limites e desafios [Dissertação de Mestrado em Desenvolvimento Rural, Universidade Tecnológica Federal do Paraná]. Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações – IBICT. https://bdtd.ibict.br/vufind/Record/UTFPR-12_55c435064a82d2ce37394eb8ca874ddd
Silva, A. G. D. (2021). “Fidjus di Tchon na terra di djintis”: As experiências de integração social e académica de estudantes Bissau-guineenses do Instituto Superior de Ciências Sociais e Políticas [Dissertação de Mestrado em Estudos Africanos, Universidade de Lisboa]. Repositório da Universidade de Lisboa. https://www.repository.utl.pt/handle/10400.5/23780
Silva, O. R. M., Santos, L. N., & Dias, C. A. (2015). Sentimentos de estranhamento e a reconstituição do vínculo familiar do emigrante retornado. Pensando Famílias, 19(2), 57-72. http://pepsic.bvsalud.org/pdf/penf/v19n2/v19n2a06.pdf
Simmel, G. (2006). Questões fundamentais de sociologia: indivíduo e sociedade (P. Caldas Trad.). Zahar.
Sucuma, A. (2013). Estado e ensino superior na Guiné-Bissau (1974-2008) [Dissertação de Mestrado em Ciência Política, Universidade Federal de Pernambuco]. Attena: Repositório Digital da UFPE. https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/12451
Truzzi, O. (2008). Redes em processos migratórios. Tempo Social, 20(1), 199-218. www.revistas.usp.br/ts/article/view/12567