Epistemology and ontology in Paulo Freire a bibliometric analysis

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Patricia Tatiana Raasch
Andreza Cipriani
Celso Kraemer

Abstract

The profile and characteristics of articles on the subject of "Epistemology and Ontology in Paulo Freire," which appeared in scientific works between 2012 and 2022, are presented in this article. It was done by a bibliometric examination of the literature using Paulo Freire's words for “Epistemology and ontology” as a starting point. The VOSviewer bibliometric software was used to evaluate and treat the data that had been collected. There are five steps in the article's structure. We come to the conclusion that there has been an increased trend in scholarly papers on the topic during the past five years, with a focus on 2021; this is due to the direct impact of Freire's ideas on works by writers like Delizoicov and Gadotti. We discovered that the majority of Paulo Freire-related works cover the same subjects, including critical and problematizing education, the liberation process, anti-colonialism, anti-capitalism, and decolonial thinking.

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Article Details

How to Cite
Tatiana Raasch, P. ., Cipriani, A., & Kraemer, C. (2023). Epistemology and ontology in Paulo Freire: a bibliometric analysis . EduSer, 15(1). https://doi.org/10.34620/eduser.v15i1.240
Section
Articles
Author Biographies

Patricia Tatiana Raasch, Universidade Regional de Blumenau - FURB

Graduada em História pela Udesc. Doutoranda em Educação pela Furb. Bolsista Capes. Integrante do grupo de pesquisa Saberes de si, vinculado a linha de pesquisa Educação, Cultura e Dinâmicas Sociais da Furb. Área de interesse: Educação básica. Experiência escolar. Currículo. Reforma do Ensino Médio.

Andreza Cipriani, a:1:{s:5:"pt_PT";s:40:"Universidade Regional de Blumenau - FURB";}

Doutoranda em Educação pela Fundação Universidade Regional de Blumenau -FURB, possui Graduação e Mestrado em Química pela mesma instituição. Atua na área de Educação em Química e Educação Superior.

Celso Kraemer, Universidade Regional de Blumenau - FURB

Doutor em Filosofia pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2008). Professor titular da Universidade Regional de Blumenau, vinculado ao Departamento de Ciências Sociais e Filosofia e docente do Programa de Pós-Graduação em Educação.

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