The literaturization of school and the formation of reading mediator teachers: a look at the plots that involve the tessitura of literature for infancy

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Izandra Alves
Karina Feltes Alves
Viviane Diehl
Luana Paula Maldaner

Abstract

The proposal to literaturize the school through the perspective of literature for infancy is the subject of this article. We discuss the need for initial formation courses for teachers to focus on working with literary texts for infancy as a strategy to enter into the subjectivities intertwined by the memory and affections of future teachers. For this purpose, our tessitura goes beyond the thread of Antonio Candido's humanization when defending the right to literature as an incompressible asset, mainly in the school space. We use theories from the area of ​​reading to reinforce our stance in defense of the need for literature to occupy classrooms and libraries, as well as corridors, bars and cafeterias. Thus, two reading mediation actions based on texts for children are described to reinforce that the literaturization of schools involves the training of teachers who are attentive to different sociocultural contexts. As results, we highlight the products developed from the actions. These expressions demonstrate how the texts touched each person in their individuality and triggered memories and affections that meet the humanizing project of literature based on the literaturization of the school.

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How to Cite
Alves, I., Feltes Alves, K. ., Diehl, V., & Maldaner, L. P. . (2024). The literaturization of school and the formation of reading mediator teachers:: a look at the plots that involve the tessitura of literature for infancy. EduSer, 16(2). https://doi.org/10.34620/eduser.v16i2.300
Section
Articles
Author Biographies

Izandra Alves, a:1:{s:5:"pt_PT";s:17:"IFRS campus Feliz";}

Professora Doutora em Letras do Curso de Licenciatura em Letras Português e Inglês e do Ensino Médio Técnico do IFRS, campus Feliz.

Karina Feltes Alves, Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS), Campus Feliz, Feliz, Brasil

Graduada em Letras Português/Inglês (UNISINOS); Especialista em Ensino e Aprendizagem de língua estrangeira: inglês (UCS); Mestra em Educação (UCS); Doutoranda em Educação (UCS). Participa do grupo de Pesquisa Observatório de Leitura e Literatura (OLLI), da Universidade de Caxias do Sul (UCS) - Caxias do Sul/RS, e do grupo de pesquisa Coletivo de Estudos em Linguagens e Artes (CELinA), do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS) – Feliz/RS. Professora no IFRS, campus Feliz/RS. Tem apoio da CAPES e do IFRS

Viviane Diehl, Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS) Campus Feliz, Feliz, Brasil

Doutora, educadorartista em Artes/Cerâmica nos cursos do Instituto Federal de
Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS) - Campus Feliz

Luana Paula Maldaner, Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS), Campus Feliz, Feliz, Brasil

Graduada em Letras - Português e Inglês pelo IFRS - Campus Feliz. Graduanda em Segunda Licenciatura em Letras - Espanhol pela UNIASSELVI e em Marketing: Influências e Mídias Digitais pela PUCRS. Participa do grupo Coletivo de Estudos em Linguagens e Artes - CELinA, do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS - Campus Feliz).

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