Mathematical reasoning and professional learning opportunities for teachers who teach mathematics: the teacher educator's actions

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Giane Fernanda Schneider Gross
André Luis Trevisan
Eliane Maria de Oliveira Araman

Abstract

In order to understand how the actions of the teacher educator who teaches mathematics contribute to generating Professional Learning Opportunities (PLO) with regard to Mathematical Reasoning (MR), the first two meetings of a training process for teachers who taught Mathematics in Basic Education were analyzed. Using a qualitative methodological approach, excerpts from the transcripts and videos of the meetings were analyzed.  As a result, the teacher educator's actions and the OAPs involving the development of mathematical tasks and the RM processes (conjecturing and generalizing) were presented.

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Gross, G. F. S., Trevisan, A. L., & Araman, E. M. de O. (2024). Mathematical reasoning and professional learning opportunities for teachers who teach mathematics: the teacher educator’s actions. EduSer, 16(2). https://doi.org/10.34620/eduser.v16i2.322
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Author Biographies

André Luis Trevisan, Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Londrina, Brasil

Bacharel em Matemática Aplicada e Computacional e Licenciado em Matemática pela Universidade Estadual de Campinas (2005), Mestre em Matemática Aplicada pela Universidade Estadual de Campinas (2008) e Doutor em Educação Matemática pela Universidade Estadual de Londrina (2013). Atuou como professor de Matemática nos anos iniciais e finais do Ensino Fundamental e no Ensino Médio. Atualmente é professor efetivo da Universidade Tecnológica Federal do Paraná, câmpus Londrina, e do Programa de Mestrado Profissional em Ensino de Matemática - câmpus Londrina/Cornélio Procópio. Áreas de interesse: Educação Matemática na Educação Básica e Ensino Superior, Avaliação da Aprendizagem, Tarefas matemáticas, Ensino de Cálculo Diferencial e Integral.

Eliane Maria de Oliveira Araman, Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Cornélio Procópio, Brasil

Possui graduação em Licenciatura Em Ciencias Habilitação Em Matemática pelo Centro de Estudos Superiores de Londrina (1994), Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual de Londrina (2006) e Doutorado em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual de Londrina (2011). É docente do Departamento de Matemática da Universidade Tecnológica Federal do Paraná - Campus Cornélio Procópio e do Programa de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Ensino de Matemática (PPGMAT). Realizou estágio pós-doutoral no Instituto de Educação da Universidade de Lisboa (2019). É líder do grupo de pesquisa Perspectivas em ensino e aprendizagem em Matemática. Realiza suas pesquisas em História da Matemática na Educação Matemática, em Raciocínio Matemático e seus processos e em Formação de Professores.

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