The inclusion of students from additional measures during the Covid-19 confinement period

Main Article Content

Olívia Carvalho
Dulce Corvo
Helena Ortega
Luísa Ramos
Lurdes Rodrigues

Abstract

The present study aims to understand the impact of Distance Learning, on students benefiting from additional measures to support learning and inclusion, (Decreto-Lei nº54/2018), during the confinement period, due to the COVID-19 pandemic, in order to reflect difficulties and practices, for future situations where remote monitoring is required. It is a qualitative study of an interpretative character. Data collection was carried out through two semi-structured interviews, one applied to eight families and the other, to four Special Education teachers from an educational context in the district of Bragança. There was an effort by families and teachers of Special Education, managing to reach all students who will benefit from additional measures, looking for strategies, and re-adapting, trying to overcome failures and barriers of a distance learning modal. It was also found that the students with less autonomy did not achieve as much learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Carvalho, O., Corvo, D., Ortega, H., Ramos, L., & Rodrigues, L. (2021). The inclusion of students from additional measures during the Covid-19 confinement period. EduSer, 13(1), 1–22. https://doi.org/10.34620/eduser.v13i1.159
Section
Articles

References

Bogdan, R. & Biklen, S. (1994). Investigação Qualitativa em Educação – uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora.

Bronfenbrenner, Urie. (1996) A Ecologia do Desenvolvimento Humano: Experimentos Naturais e Planejados. Porto Alegre: Artes Médicas.

Carvalho, O. & Peixoto, L. (2000). A escola Inclusiva: da utopia à realidade. Braga: Edições APPACDM Distrital de Braga.

Carvalho, O. (2011). De pequenino se torce o destino: O valor da intervenção precoce. Porto: Legis Editora.

Decreto-Lei n.º 1-A/2020 – Diário da República nº56/2020, 3º suplemento, Série I de 2020-o3-09. Lisboa: Assembleia da República.

Decreto-Lei n.º 14-G/2020 de 13 de abril. Diário da República nº 72/2020 – 2º suplemento, I Série. Lisboa: Ministério da Educação.

Decreto-lei n.º 54/2018, 6 de julho. Diário da República n. 129/2018 – I Série. Lisboa: Ministério da Educação.

Decreto-lei n.º 55/2018 de 6 de julho. Diário da República nº 129/2018 – I Série. Lisboa: Ministério da Educação.

Direção Geral da Educação (2018). Para uma Educação Inclusiva: Manual de Apoio à Prática. Ministério da Educação/Direção Geral da Educação (DGE).

Federação Nacional de Professores FNPROF (2020). E@D – A perceção dos professores. https://www.fenprof.pt/Download/FENPROF/SM_Doc/Mid_115/Doc_12667/Anexos/ED_-_a_percecao_dos_professores.pdf (Acedido em 13/12/2020)

Glesne, C. (2015). Becoming qualitative researchers: An introduction. 5th Edition. London: Pearson.

Hernandéz, R., Fernandéz, C., & Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación. 5ª edição. México: McGraw-Hill.

Manzini, E., J. (2004). Entrevista. Semiestruturada: Análise de objetivos e de roteiros. In Seminário Internacional de pesquisa e estudos qualitativos, 2, A pesquisa qualitativa em debate. Anais… Bauru: USC, 2004.

Pereira, F. (1996). As Representações dos Professores de Educação Especial e as Necessidades das Famílias. Lisboa: Secretariado Nacional para a Reabilitação e Integração das Pessoas com Deficiência.

Pereira, M. L. N. (2010). Factores que favorecen el desarrollo de una actitud positiva hacia las actividades académicas. Revista Educación, 34(1), 31-53.
Portaria n.º 359/2019 - Diário da República n.º 193/2019, Série I de 2019-10-08. Educação.

Rurato, P. & Gouveia, L. B. (2004b). Contribuição para o conceito de ensino a distância: vantagens e desvantagens da sua prática. Revista faculdade de Ciências Humanas e Sociais, 1, 85-91.

Rurato P. & Gouveia L. B. (2004a). História do ensino a distância: Uma abordagem estruturada. Revista da faculdade de Ciências Humanas e Sociais, 1, 159-168.

Sanches, I. & Teodoro, A. (2006). Da Integração à Inclusão Escolar: Cruzando Perspectivas e Conceitos. Revista Lusófona de Educação, 8, 63-83. ISSN 1645-7250.

Sousa. M & M, Sarmento. T. (2010). Escola – Família -Comunidade: Uma relação para o sucesso educativo. Gestão e Desenvolvimento, 17-18, 141-156.

Sheldon, S. & Epstein, J. (2002). Improving student behavior and school discipline with family and community involvement. Education and Urban Society, 35, 4-26.

Sil, V. (2004). Alunos em Situação de Insucesso Escolar. Instituto Piaget. Horizontes Pedagógicos.

Silva, L. F., & Russo, R. F. S. M., (2019). Aplicação de entrevistas em pesquisa qualitativa. Revista de Gestão e Projetos, 10, 1-6.

Simão, R. I. P. (2005). A Relação entre Actividades Extracurriculares e Desempenho Académico, Motivação, Auto-Conceito e Auto-Estima dos Alunos.

Monografia final de curso – Licenciatura em Psicologia. Instituto Superior de Psicologia Aplicada – ISPA.

Tuckman, B. (2000). Manual de Investigação em Educação. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian.

Vidal, E. (2002). Ensino à Distância vs. Ensino Tradicional. Monografia. Universidade Fernando Pessoa.