Importance of study visits in learning evidence of professional courses of the Agrupamento de Escolas de Macedo de Cavaleiros

Main Article Content

Sofia Cardim
Maria José Falcão

Abstract

In recent decades, there has been an increase, in number and areas, in the training offered within the scope of professional courses offered by the Portuguese education system, as well as an increase in the number of students attending this type of courses. These courses have increasingly established as an option for students who have to remain in school until completing mandatory education and identify with a more practical teaching and learning methodology, aimed at acquiring skills that allow them to an immediate potential for entry into the job market, as well as continuing studies. The present work aims to present best practices and advantages arising from study visits carried out by students and teachers at the Agrupamento de Escolas de Macedo de Cavaleiros, in the Professional Restaurant/Bar Technician Course and Professional Technician Course Health Assistant. Developed through a case study methodological design, the researchers assumed the role of participant observers, having also resorted to documentary analysis of the various reports prepared within the scope of the work process. As main results, it is highlighted that the practices under analysis constitute a strong strategy that complements and expands content covered in the classroom context, as well as contributing to the strengthening of practical skills in interaction and relationships between participants, creating this change of learning context, greater motivation, both to learn and to teach.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Cardim, S., & Falcão, M. J. (2023). Importance of study visits in learning : evidence of professional courses of the Agrupamento de Escolas de Macedo de Cavaleiros. EduSer, 15(1). https://doi.org/10.34620/eduser.v15i1.260
Section
Articles

References

Azevedo, J. (2014). O ensino profissional em Portugal, 1989-2014: Viagem da periferia para o centro das políticas educativas. Em M. L. Rodrigues (Org.), 40 anos de políticas de educação em Portugal (pp. 411-468). Almedina.

Barbosa, B., Melo, A., Rodrigues, C., Santos, C., Costa, F., Dias, G., Filipe, S., Traqueia, A., & Nogueira, S. (2019). Caracterização do ensino e formação profissional em Portugal – Análise de dados secundários 2015-2019. Edulog, Fundação Belmiro de Azevedo.

Cunha, R. S., Ribeiro, L. M., Sequeira, C., Barros, R. D. A., Cabral, L., & Dias, T. S. (2020). O que facilita e dificulta a aprendizagem? A perspetiva de adolescentes. Psicologia em estudo, 25. 10.4025/psicolestud.v25i0.46414

Decreto-Lei n.º 139/2012, de 5 de julho. Ministério da Educação e Ciência. Diário da República n.º 129/2012, Série I de 2012-07-05.

Dias, N. V. A., dos Santos, M. A. C., da Cruz Dias, G., do Nascimento, C. F., & de Souza Filho, J. C. (2018). Visitas em espaço de educação não formal: Concepção de ciência e de cientista de um grupo de alunos do ensino fundamental. Ciência em tela, Vol. 11, N.º 1. http://www.cienciaemtela.nutes.ufrj.br/artigos/1101de1.pdf

Domingos, A.M.D., Henriques, R., Ferreira, S., Perdigão, R., & Gomes, S. (2019). O papel das visitas de estudo no desenvolvimento curricular integrado: o caso prático de um projeto transdisciplinar. Em C. Leite, P. Fernandes, A. Monteiro, C. Figueiredo, F. Sousa-Pereira, & M.

Pinto (Eds.), Currículo, Avaliação, formação e tecnologias educativas (CAFTe): II Seminário Internacional (pp. 22-35).Centro de Investigação e Intervenção Educativas (CIIE) - Universidade do Porto . https://novaresearch.unl.pt/en/publications/o-papel-das-visitas-de-estudo-no-desenvolvimento-curricular-integ.

Fernandes, T. R. P. (2021). Prática de ensino supervisionada: A importância dos espaços exteriores na aprendizagem das crianças [Relatório Final de Estágio de Mestrado, Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Bragança]. http://hdl.handle.net/10198/24812.

Lei n.º 85/2009, de 27 de agosto. Assembleia da República. Diário da República, 1.ª Série - N.º 166 – 27 de agosto de 2009.

Leitão, I. F. C. (2023). A importância das visitas de estudo virtuais na motivação de alunos/as do 5º ano para a aprendizagem das ciências [Relatório de Estágio de Mestrado, Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Coimbra]. https://comum.rcaap.pt/handle/10400.26/45060.

Oliveira, M. M. G. T. (2008). As visitas de estudo e o ensino e a aprendizagem das Ciências Físico-Químicas: um estudo sobre concepções e práticas de professores e alunos [Dissertação de Mestrado, Instituto de Educação e Psicologia da Universidade do Minho]. https://repositorium.sdum.uminho.pt/bitstream/1822/8326/1/Disserta%C3%A7%C3%A3o%20Manuela%20Teixeira.pdf

Oliveira, S., Pinto, D. M., & Soares, L. (2023). O ensino profissional: Um processo de ensino-aprendizagem personalizado. XVII Jornadas Internacionais - Grandes problemáticas do espaço europeu: livro de resumos (pp. 21-22). Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação da Universidade do Porto.

Portaria n.º 235-A/2018 de 23 de agosto. Educação e Trabalho, Solidariedade e Segurança Social. Diário da República n.º 162/2018, 1º Suplemento, Série I de 2018-08-23.

Prates, V. L. D. S. R. (2020). As visitas de estudo como estratégia potencializadora do desenvolvimento das competências dos alunos no ensino profissional [Relatório de Prática de Ensino Supervisionada de Mestrado, Universidade de Lisboa]. http://hdl.handle.net/10451/49147.

Rathke, T. C. (2022). A importância das metodologias no ensino de ciências naturais no ensino fundamental. https://repositorio.uninter.com/handle/1/1297

Rebelo, B. J. R. L. D. (2014). Visitas de estudo: Uma estratégia de aprendizagem [Dissertação de Mestrado, Instituto de Educação da Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias]. http://hdl.handle.net/10437/5908.

School Education Gateway. (2022, julho 06). Sondagem sobre a aprendizagem fora da sala de aula – Resultados. School Education Gateway. Plataforma digital europeia para a educação escolar. https://www.schooleducationgateway.eu/pt/

Most read articles by the same author(s)