Quality indicator supporting the allocation of resources, promotion of efforts and decision-making in the management of Professional and Technological Education Institutions
Main Article Content
Abstract
The research aims to present, in a simplified, instructive, and original manner, the concepts and calculation methods of the Indicator of Difference between Observed and Expected Performances, as well as to discuss its results, focusing on the management of this indicator based on data collected from the database of the National Institute for Educational Studies and Research Anísio Teixeira regarding public Professional and Technological Education Institutions in the state of São Paulo. The analysis focuses on selected technological courses in 2018, intending to support analyses of teaching quality and highlight key aspects of pedagogical and content-related approaches. The method, grounded in quantitative support, relied on descriptive statistical analysis with an exploratory intent. Based on the detailed analyses performed, it is considered that the results obtained, particularly in identifying opportunities for improvement related to the National Student Performance Exam, are timely and helpful in providing support to school managers across different areas in their decision-making processes, resource allocation deliberations, and implementation of efforts.
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
Bauer, A., Alavarse, O. M., & Oliveira, R. P. (2015). Avaliações em larga escala: Uma sistematização do debate. https://www.scielo.br/j/ep/a/PgMHxD3BYhzBr6B7CpB5BjS/?lang=pt
Bonamino, A. C. (2013). Avaliação educacional no Brasil 25 anos depois: onde estamos? In A. Bauer, & B. A. Gatti (Orgs.), Vinte e cinco anos de avaliação de sistemas educacionais no Brasil: Origens e pressupostos (pp 43-60). Insular.
Correa, L. N. (2008). Metodologia científica. Hvmanitas.
Diário Oficial da União (DOU). (2019). INEP, Portaria no. 586. https://download.INEP.gov.br/educacao_superior/ indicadores/legislacao/2019/portaria_n586_ 09072019.pdf
Freitas, L. C. (2013). Caminhos da avaliação de sistemas educacionais no Brasil: o embate entre a cultura da auditoria e a cultura da avaliação. In A. Bauer et al. (Orgs.), Vinte e cinco anos de avaliação de sistemas educacionais no Brasil: Origens e pressupostos (pp.147-176). Insular.
INEP. (2007). Resultado do Indicador de Diferença entre os desempenhos observado e esperado (IDD). http://enadeIEPT.INEP.gov.br/enadeResultado/pdfs/nota_tecnica%20-%20IDD. pdf
INEP. (2018). Nota técnica no. 12/2017/CGCQES/DAES. https://download.INEP.gov.br/educacao_superior/ enade/notas_tecnicas/2017/Nota_Tecnica_CGCQES_n12_2017_Calculo_da_nota_final_do_Enade.pdf
INEP. (2019). Nota técnica no. 45/2019/CGCQES/DAES. https://download.INEP.gov.br/educacao_superior/ enade/notas_tecnicas/2018/nt_45-2019_idd_2018.pdf
INEP. (2023). Sítio de acesso completo aos dados Enade. https://www.gov.br/INEP/pt-br/areas-de-atuacao/avaliacao-e-exames-educacionais/enade
Lacerda, L. L. V., Ferri, C., & Duarte, B. K. C. (2016). SINAES: avaliação, accountability e desempenho. Avaliação: Revista de avaliação do ensino superior. Sorocaba, v. 21, n. 3. http://periodicos.uniso.br/ojs /index.php/avaliacao/article/view/2779
Marconi, M. A., & Lakatos, E. V. (2022). Metodologia científica. Atlas.
McClave, J. T., Benson, P. G., & Sincich, T. (2015). Estatística para administração e economia. Pearson.
Ministério da Educação (MEC). (2022a). Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior (Sinaes). http://portal.mec.gov.br/component/content/270-programas-e-acoes-1921564125/sinaes-2075672111/12303-sistema-nacional-de-avaliacao-da-educacao-superior-sinaes
Ministério da Educação (MEC). (2022b). Indicadores de qualidade da Educação Superior. https://www.gov.br/INEP/pt-br/areas-de-atuacao/pesquisas-estatisticas-e-indicadores/indicadores-de-qualidade-da-educacao-superior
Oliveira, S. B., Barros, R. M., & Silva, J. J. (2020). As avaliações em larga escala externas e suas implicações na prática docente e no processo de ensino e aprendizagem. Em Conedu - VI Congresso Nacional de Educação . https://www.editorarealize.com.br/editora/ebooks/conedu/2019/ebook1/PROPOSTA_EV127_MD4_ID11440_20092019170405.pdf
Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura (UNESCO). (2019). A promessa das avaliações de aprendizagem em larga escala: Reconhecer os limites para desbloquear oportunidades. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000372615
Primi, R., Silva, M. C. R., & Bartholomeu, D. (2018). A validade do Enade para avaliação de cursos superiores. Examen: política, gestão e avaliação da educação, v. 2, n. 2, 128-151.
Severino, A. J. (2017). Metodologia do trabalho científico. Cortez.
Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior (SINAES). (2022). http://portal.mec.gov.br/component/content/270-programas-e-acoes-1921564125/sinaes-2075672111/12303-sistema-nacional-de-avaliacao-da-educacao-superior-sinaes
Smole, K. (2021). Avaliações em larga escala no Brasil e no mundo. https://www.institutoreuna.org.br/uploads/files/file/ Reuna_pesquisa _avaliacoes_larga_escala.pdf
Sousa, C. P., & Ferreira, S. L. (2019). Avaliação de larga escala e da aprendizagem na escola: Um diálogo necessário. Revista Psicologia da Educação, 48, 2019, p.13-23. DOI: 10.5935/2175-3520.20190003