Teacher training in lusophony: internacionalization, interculturality, integrative curriculum and professionalization
Main Article Content
Abstract
This article presents basic axes for initial teacher training in the context of Portuguese-speaking countries, arguing that internationalization, interculturality, an integrative curriculum and teacher professionalization are central elements of the process and considering links in this process given the social, cultural, linguistic, political and historical contingencies. Therefore, this study highlights the importance of developing guiding documents with comprehensive guidelines, considering the globalized dimension and placing particular emphasis on Lusophone contexts. Based on bibliographic studies and a qualitative approach, the research points out the following pillars: 1) internationalizing teacher training is essential for alignment with global trends; 2) interculturality is one of the pillars of global citizenship, as well as in allowing plural experiences; 3) a comprehensive curriculum supports reflective, qualified and comprehensive teacher training; 4) recognizing teaching as a profession highlights the role of the teacher in society.
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
Altbach, P. G. (2007). The Internationalization of Higher Education: Motivations and Realities. Journal of Studies in International Education, 11(3-4), p. 288-297.
Baumann, Z. (2012). Ensaios sobre o conceito de cultura. Zahar.
Bardin, L. (2016). Análise de Conteúdo. Edições 70.
Bhabha, H. K. (1998). O local da cultura. Tradução de Myriam Ávila, Eliana Lourenço de Lima Reis e Gláucia Renate Gonçalves. Ed. UFMG.
Bourdieu, P. (1998). La Distinction: A Social Critique of the Judgement of Taste. Harvard University Press.
Brasil (1996). LDB: Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. 7. ed.Senado Federal, Coordenação de Edições Técnicas.
Candau, V. M; Moreira, A. F. (2013). Multiculturalismo: diferenças culturais e práticas pedagógicas. 10. ed. Vozes.
Candau, V. M. (2003). Relatório da Pesquisa Universidade, Diversidade Cultural e Formação de Profes-sores. Departamento de Educação da PUC-RIO.
Castells, M. (2003). A galáxia da internet: reflexões sobre a internet, os negócios e a sociedade. Zahar.
Clemente, F; Morosini, M. (2019). Competências Interculturais: interlocuções conceituais e uma pro-posta de releitura para a Educação Superior.
Clifford, V. (2016). Exploring internationalization of the curriculum through the lens of global citizen-ship. In Luna, J. M. (Org.) Internacionalização do currículo: educação-interculturalidade-cidadania global. Pontes Editores p. 13-31.
Daniel, P. (2001). Para a concepção de um currículo intercultural: Um estudo de caso do Atlântico Costa da Nicarágua. Journal of Teaching & Learning, 1(1), 1-16.
De Wit, H. (2002). Internationalization of Higher Education in the United States of America and Eu-rope: A Historical, Comparative, and Conceptual Analysis. Greenwood Press.
De Wit, H. (2011). The Internationalization of Higher Education: Global Trends and Local Realities. In: Internationalizing Higher Education.
De Wit, H; Leask, B. (2015). Internacionalização, o Currículo e as Disciplinas em Perspectivas Críticas sobre a Internacionalização do Currículo em Disciplinas. Relatos Narrativos Reflexivos de Negócios, Educação e Saúde. Sense Publishers.
Finardi, K. R. (2016). The Slippery Slope between Internationalization and Pseudo-Internationalization: Implications for Teacher Education. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, 16(3), 453-482.
Fleuri R. M. (1998). Intercultura e movimentos sociais. MOVER/NUP.
Flick, U. (2013). Introdução à pesquisa qualitativa. 3.ed. Artmed.
Fonseca, J. J. S. (2002). Metodologia da pesquisa científica. UEC.
Freire, P. (1991). A Educação na Cidade. Cortez.
Knight, J. (2004). Internationalization Remodeled: Definition, Approaches, and Rationales. Journal of Studies in International Education, 8(1), 5–31.
Lara, J. G. (2003). Lós productos humanos, instrumentos de cambio para la educación intercultural. Revista de investigación aplicada y experiências educativas, n. 8.
Laraia. R. de B. (2009). Cultura: um Conceito Antropológico. 24 ed Zahar.
Leask, B. (2015). Internationalizing the curriculum. Routledge.
Libâneo, J.C (2010). Pedagogia e Pedagogos, para quê? 12 ed. Cortez.
Marshall, H. (2005). Developing the global gaze in citizenship education: exploring the perspectives of global education NGO workers in England. International Journal of Citizenship and Teacher Education, v. 1, n. 2, p. 76- 91.
Marcelo, C. (2009). Desenvolvimento Profissional Docente: passado e futuro. Revista de Ciências da Educação, (8). Disponível em https://unitau.br/files/arquivos/category_1/MARCELO___Desenvolvimento_Profissional_Docente_passado_e_futuro_1386180263.pdf Acesso em: 15 de novembro de 2024.
Miranda, J. A. A. de, & Fossatti, P. (2018). Gestão da internacionalização da Educação Superior: desafios para o desenvolvimento do estudante global. Revista de Educação PUC-Campinas, 23(2), 273-289. https://doi.org/10.24220/2318-0870v23n2a3811
Mignolo, W. (2011). The Darker Side of the Renaissance: Literacy, Territoriality, and Colonization. Uni-versity of Michigan Press.
Morosini, M. C. (2019). Guia para a internacionalização universitária. EDIPUCRS.
Morosini, M. C; Ustárroz, C. (2016). A educação superior em um mundo globalizado: desafios para a internacionalização. In B. de S. Santos; M. P. Meneses (Eds.), Epistemologias do Sul (pp. 35-52). Edições Almedina.
Nóvoa, A. (2016). Veja cinco pontos para qualificar a formação docente, segundo António Nóvoa. Cen-tro de Referência em Educação Integral. Disponível em https://educacaointegral.org.br/reportagens/veja-cinco-pontos-para-qualificar-formacao-docente-segundo-antonio-novoa/
Nóvoa A. (1992). Formação de professores e trabalho pedagógico. Educa.
Pacheco, J. A. (2015). Educação, globalização e internacionalização: Contributos para o debate. Edu-cação e Sociedade, 36(132), 491-506.
Redecker, C. (2017). European Framework for the Digital Competence of Educators: DigCompEdu. Pub-lications Office of the European Union.
Saviani, D. (2009). História das ideias pedagógicas no Brasil. Autores Associados.
Santos, B. de S. (2002). Os processos da globalização. In B. de S. Santos (Ed.), A Globalização e as Ciên-cias Sociais (3 ed., p. 25-94). Cortez.
Silva, M. S., et al. (2021). Desenvolvimento profissional docente: perspectivas de construção de sabe-res. Revista Humanidades & Inovação, 8(56), 104–115. Disponível em https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/3686 Acessado em: 20, nov. 2024.
Schulz, M. (2016). Teachers’ professional development through international exchange programs. Journal of Teacher Education and Development, 12(3), 45-59.
Stallivieri, L. (2004). Internacionalização e intercâmbios: dimensões e perspectivas. Appris.
Tardif, M. (2002). Saberes docentes e formação profissional. 7. ed. RJ: Vozes.
Tawil, S. (2013). The internationalization of higher education: An overview of its evolution and per-spectives. In The impact of internationalization on higher education (p. 3-21). United Nations Educa-tional, Scientific and Cultural Organization (UNESCO).
UNESCO (2002). Declaração universal sobre a diversidade cultural. Disponível em: https://www.oas.org/dil/port/2001%20declara%C3%A7%C3%A3o%20universal%20sobre%20a%20diversidade%20cultural%20da%20unesco.pdf. Acesso em: 13 nov. 2024.
UNESCO. (2021). Global Education Monitoring Report. UNESCO.
UNESCO. (2022). Reimaginar nossos futuros juntos: um novo contrato social para a educação. Comis-são Internacional sobre os Futuros da Educação, UNESCO; Fundación SM.
Valle, P. R. D; Ferreira, J. de L. (2024). Análise de conteúdo na perspectiva de Bardin: contribuições e limitações para a pesquisa qualitativa em educação. In SciELO Preprints. https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.7697
Vygotsky, L. S. (2014). Imaginação e Criatividade na Infância. Martins Fontes.