Articulation between poetry and mathematics in promoting literary and linguistic skills in 5-year-old children
Main Article Content
Abstract
This article aims to present some contributions from the articulation between poetry and mathematics to promote literary and linguistic skills in 5-year-old children. To this end, developed in the context of pre-school education within the scope of a qualitative study, two learning paths are analyzed. The learning paths are based on the poems OVO AVE VOO VOA by Abílio-José Santos (1968) and Fresquinho, freguês by Nuno Higino (2008). As results of the study, the contributions found stand out at the level of development of the notion of word and letter, reading and writing skills, as well as self-perception of competence and ability to use reading and writing. It is considered that the articulation strategies and the analysis of the paths presented converge towards the construction of scientific knowledge about the articulation between literary and linguistic education and mathematical education through poetry.
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
Alves, R. (2020). Aprender - Conhecimento das letras, do seu nome, som e correspondência(s) fonémica(s). Plano Nacional de Leitura. https://ler.pnl2027.gov.pt/file-download/290
Azevedo, F., Chagas, L., & Bazzo, J. (2018). Pensar a poesia em sala de aula: reflexões didáticas para fruir o texto poético. Leitura: Teoria & Prática, 36(74), 15-30. https://repositorium.sdum.uminho.pt/handle/1822/58658
Baptista, I. (2014). Instrumento de regulação ético-deontológica: Carta ética. SPCE.
Baroody, A., & Diamond, K. (2013). Measures of preschool children’s interest and engagement in literacy activities: Examining gender differences and construct dimensions. Early Childhood Research Quarterly, 28, 291–301. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0885200612000701
Bradley, L., & Bryant, P. (1983). Categorizing sounds and learning to read—a causal connection. Nature, 301, 419–421. https://doi.org/10.1038/301419a0
Cadime, I., Santos, S., Leal, T., Viana, F. L., Rodrigues, B., Cosme, M. C., & Ribeiro, I. (2017). Compreensão de textos: diferenças em função da modalidade de apresentação da tarefa, tipo de texto e tipo de pergunta. Análise Psicológica, 3(XXXV), 351-336. Doi: 10.14417/ap.1234
Cervera, J. (1992). Teoria de la literatura infantil. Ediciones Mensajero.
Collins, M., & Laski, E. (2018). Digging deeper: Shared deep structures of early literacy and mathematics involve symbolic mapping and relational reasoning. Early Childhood Research Quarterly. Advance online publication. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2018.02.008
Duarte, A. (coord.). (2020). TIMSS 2019 – Portugal. Resultados a matemática e a ciências – 4.º ano. Volume 1. IAVE.
Fonseca, A. (2020). A poesia na educação pré-escolar: Para lá das rimas e das quadras. Egitania Sciencia, 85–96. https://doi.org/10.46691/es.v0i0293
Franco, J. (2012). A poesia como estratégia. Trinta Por Uma Linha.
Higino, N. (2008). Versos diversos. Trinta Por Uma Linha.
Latorre, A. (2008). La investigación-acción: Conocer y cambiar la práctica educativa. Editorial Graó.
Leal, T., Peixoto, C., Silva, M., & Cadima, J. (2006). Desenvolvimento da literacia emergente: competências em crianças de idade pré-escolar. Actas do 6.º Encontro Nacional (4.º Internacional) de Investigação em Leitura, Literatura Infantil e Ilustração. Universidade do Minho.
Leite, C. (2012). A articulação curricular como sentido orientador dos projetos curriculares. Educação Unisinos, 16(1), 87–92. https://doi.org/10.4013/EDU.2012.161.926
Ministro, B. (2018). Radicalidade expressiva em Abílio-José Santos: uma obra poética fora do espaço da galeria, uma obra visual à margem do sistema editorial. Revista da Rede Internacional Lyracompoetics. 11, 77-111. http://dx.doi.org/10.21747/21828954/ely11e2
Monroe, E., Young, T., Fuentes, D., & Dial. O. (2018). Why use children’s literature in mathematics? In Deepening Student’s Mathematical Understanding with Children’s Literature - National Council of Teachers of Mathematics (pp. 11–35). National Council of Teachers of Mathematics. https://www.nctm.org/Store/Products/Deepening-Student-s-Mathematical-Understanding-with Children-s-Literature/
Morais, J. (1997). A arte de ler – Psicologia cognitiva da leitura. Edições Cosmos.
Paes, J. (1989). Poemas para brincar. Editora Ática.
Pereira, R. (2023). Orientações Curriculares para a Educação Pré-Escolar, onde está a vossa poesia? Claraboia, 20, 132-147. https://seer.uenp.edu.br/index.php/claraboia/index
Purpura, D., Litkowski, E., & Knopik, V. (2019). Mathematics and reading develop together in young children: Practical and policy considerations. Policy Insights from the Behavioral and Brain Sciences, 6(1), 12–20. DOI: 10.1177/2372732218815923
Quivy, R., & Campenhoudt, L. (1998). Manual de investigação em ciências sociais. Gradiva.
Roberto, T. (2013). Reconhecimento das letras: Considerações sobre espelhamento e variação topológica em fase inicial de aprendizagem da leitura. Letras de Hoje, v. 48, n.º 1, 12-20.
Santos, A. (1968). Lidança; Trabalho/liberdade. Porto, ed. do autor.
Silva, I. (Coord.), Marques, L., Mata, L., & Rosa, M. (2016). Orientações curriculares para a Educação Pré-escolar. Ministério da Educação/Direção-Geral da Educação (DGE).
Silveira, R., Debus, E., & Azevedo, F. (2018). O encontro infância e poesia: Ludicidade, imaginação e (co)autoria. Poiésis, 12, 26–44. https://doi.org/10.19177/prppge.v12e0201826-44
Thomas, A., & Tazouti, Y. (2023). Links between early literacy and early numeracy during preschool education in France. Education 3-13, 51(3), 467-479. https://doi.org/10.1080/03004279.2021.1977371
Viana, F. (2002). Da linguagem oral à leitura. Construção e validação do Teste de Identificação de Competências Linguísticas. Fundação Calouste Gulbenkian / Fundação para a Ciência e Tecnologia. http://hdl.handle. net/1822/10478
Viana, F., Cruz, J., & Cadime, I. (2017a). «Ler» antes de Ler. Como facilitar a aprendizagem da leitura e da escrita?. Em F. Viana, & I. Ribeiro (Coords.), Falar, ler e escrever: propostas integradoras para Jardim de Infância (2ª Ed. revista) (pp. 6-22). Lusoinfo Multimédia.
Viana, F., Ribeiro, I., Baptista, A., Brandão, S., Cadime, I., & Santos, S. (2017b). Falar, ler e escrever no jardim de infância. Como a investigação suporta a ação. Em F. Viana, & I. Ribeiro (Coords.), Falar, ler e escrever: propostas integradoras para Jardim de Infância (2ª Ed. revista). (pp. 42-69). Lusoinfo Multimédia.