Promotion of climate literacy - contributions from environmental education
Main Article Content
Abstract
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
Barbosa, M. (2004). O papel da escola, obstáculos e desafios de uma educação transformadora [Dissertação de mestrado]. Universidade Rio Grande do Sul.
Belmonte, A., M., C. & Sanz, F. M. (1994). Algunas reflexiones sobre la percepción del cambio climático en una muestra de población adulta de nível cultural médio. Serie Geográfica, 4, 127-132. https://docplayer.es/205180-Algunas-reflexiones-sobre-la-percepcion-del-cambio-climatico-en-una-muestra-de-poblacion-adulta-de-nivel-cultural-medio.html
Bortolon, B., & Mendes, M. (2014). A importância da educação ambiental para o alcance da sustentabilidade. Revista Eletrônica de Iniciação Científica, 5(1), 118-136. https://www.univali.br/graduacao/direito-itajai/publicacoes/revista-de-iniciacao-cientifica-ricc/edicoes/lists/artigos/attachments/984/arquivo%206.pdf
Brindle, J. (2021). Teaching the future. Teach the future. https://www.teachthefuture.uk/blog/new-research-shows-nearly-three-quarters-of-teachers-havent-received-enough-training-on-climate-change
Cabreira, A. (2013). Educação ambiental como disciplina curricular nas escolas municipais de São Gabriel [Dissertação de Mestrado]. Universidade Federal de Santa Maria.
Capra, F. (1996). Web of life – A new scientific understanding of living systems. Anchor Books.
Cartea, P. A. M. (2016). Is there a hole in the ozone layer of your climate change? From scientific culture to popular culture. MÈTODE Science Studies Journal, 6, 57–62. https://ojs.uv.es/index.php/Metode/article/view/4219/7789
Champagnat, J. E. (2022). Educação ambiental: Como explicar as alterações climáticas? Notícias Externato. https://noticias.externatochampagnat.pt/wordpress/2022/04/educacao-ambiental-alteracoes-climaticas/
Conjo, M., & Jesus, O. (2021). O papel dos mídia na divulgação de informação sobre mudanças climáticas. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação-REASE, 7(11), 1635-1654. https://doi.org/doi.org/10.51891/rease.v7i11.3237
Corner, A., Roberts, O., Chiari, S., Voller, S., Mayrhuber, E., Mandl, S., & Monson, K. (2015). How do young people engage with climate change? The role of knowledge, values, message framing, and trusted communicators. WIREs Climate Change, 6(5), 523–534. doi: 10.1002/wcc.353
Direção Geral da Educação. (2016). Estratégia Nacional da Educação para a Cidadania. Direção Geral de Educação. http://www.dge.mec.pt/sites/default/files/ECidadania/Docs_referencia/estrategia_cidadania_original.pdf
Duarte, A. J. O. (2017). Ecologia da alma: A natureza na obra científica de Carl Gustav Jung. Junguiana, 35(1), 05-19. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-08252017000100002&lng=pt&tlng=pt
Esteves, S., Santos, P., & Azeiteiro, U. (2014). A literacia ambiental nos professores do agrupamento de escolas
Soares Basto (Oliveira de Azeméis). CAPTAR - Ciência e Ambiente Para Todos, 5(1), 52-69. https://doi.org/10.34624/captar.v5i1.13479
FIA. (2019). Negacionismo climático: O que é, argumentos e consequências - FIA. FIA. https://fia.com.br/blog/negacionismo-climatico/
Geiger, N. (2017). Is there any hope? How climate change news imagery and text influence audience. Risk Analysis, 8(1), 34-44. doi.org/10.1111/risa.12868
Giddens, A. (2010). A política da mudança climática. Zahar.
Guimarães, M. (2020). O fazer educação ambiental (1.ª Ed.). Unicentro.
Hodson, D. (2003). Tempo de ação: Educação científica para um futuro alternativo. International Journal of Science Education, 25 (6), 645-670. https://doi.org/10.1080/09500690305021
Hoffman, A (2017). The culture and discourse of climate change skepticism. Strategic Organization, 9 (1), 1-8. https://doi.org/10.1177/147612701039506
Jenkins, E. W., & Pell, R. G. (2006). “Me and the Environmental Challenges”: A survey of English secondary school students’ attitudes towards the environment. International Journal of Science Education, 28(7), 765-780. https://doi.org/10.1080/09500690500498336
Jensen, B. B. (2004). Environmental and health education viewed from an action-oriented perspective: A case from
Denmark. Journal of Curriculum Studies, 36(4), 405–425. https://doi.org/10.1080/0022027032000167235
Kropf, M. (2012). Educação ambiental: Características, tendências e sustentabilidade. Revista Cátedra Digital, 6. https://revista.catedra.puc-rio.br/index.php/educacao-ambiental-caracteristicas-tendencias-e-sustentabilidade
Lawson, D. F., Stevenson, K. T., Peterson, M. N., Carrier, S. J., Strnad, R., & Seekamp, E. (2019). Children can foster climate change concern among their parents. Nature Climate Change, 9(6), 458-462. https://doi.org/10.1038/s41558-019-0463-3
MaCaffrey, M. S., & Buhr, S. M. (2008). Clarifying climate confusion: Addressing systemic holes, cognitive gaps, and misconceptions through climate literacy. Physical Geography, 29(6), 512–528. https://doi.org/10.2747/0272-3646.29.6.512
Mafra, P., & Moreno, M. (2019). Literacia ambiental: Uma necessidade para uma sociedade ambientalmente ativa. Eduser, 11(2), 66-76. https://doi.org/10.34620/eduser.v11i2.133
Maia (2006). É possível ensinar ética nas escolas? Revista da Faced, 10, 124-113.
NAAEE. (2022). What is climate literacy? | The Coalition for Climate Change Education Policy. Climateedpolicy.org. https://www.climateedpolicy.org/resources/what-climate-literacy.
NOAA. (2009). Why does climate science literacy matter? NOAA Climate Gov. https://www.climate.gov/teaching/essential-principles-climate-literacy/what-climate-science-literacy
Novo, B., & Mota, A. (2019). A educação como instrumento de transformação da sociedade. Educação e sociedade. Jus.com.br. https://jus.com.br/artigos/75458/a-educacao-como-instrumento-de-transformacao-da-sociedade
Oliveira, L. (2017). Os desafios e as dificuldades da implementação da educação ambiental num campus do IFTM: A percepção dos professores [Dissertação de Mestrado, Instituto Politécnico do Porto - Escola Superior de Educação]. Repositório do Instituto Politécnico do Porto. http://hdl.handle.net/10400.22/10354
Oliveira, M., Vecchia, F., & Carneiro, C. (2015). A educação no contexto do aquecimento global: Da ignorância e analfabetismo científico ao raciocínio crítico e literacia climática. XI Fórum Ambiental da Alta Paulista, 11(4), 287- 310. https://doi.org/10.17271/1980082711420151292
Oliveira, S. (2021). “Os Heróis do Planeta”: Uma proposta didática para explorar as alterações climáticas no 1.º CEB [Relatório Final de Prática de Ensino Supervisionada, Instituto Politécnico de Viana do Castelo]. Instituto Politécnico de Viana do Castelo.
Palmer, J. A. (1998). Environmental education in the 21st century: Theory, practice, progress, and promise. Routledge.
Pedro, A. (2009). Monitorização da literacia ambiental nos alunos finalistas do ensino secundário [Dissertação de Mestrado, Faculdade de Ciências]. Universidade do Porto.
Reis, I. (2021). Religião e natureza: Retoma da procura de uma relação com o mundo; Análise do escutismo católico em Portugal e suas relações com a natureza e a religião [Dissertação de Mestrado em Ecologia Humana e
Problemas Sociais Contemporâneos]. Repositório da Universidade Nova de Lisboa. https://run.unl.pt/handle/10362/132737
Sampaio, D. (1996). Voltei à escola. Editorial Caminho.
Sauvé, L. (2005). Educação ambiental: Possibilidades e limitações. Educação e Pesquisa, 31(2), 317-322. https://www.foar.unesp.br/Home/projetoviverbem/sauve-ea-possibilidades-limitacoes-meio-ambiente---tipos.pdf
SEG. (2020). Sondagem sobre educação sobre o clima - Resultados. School Education Gateway. https://www.schooleducationgateway.eu/pt/pub/viewpoints/surveys/survey-on-climate-education.htm.
Shepardson, D. P., Niyogi, D., Choi, S., & Charubat, U. (2010). Students’ conceptions about the greenhouse effect, global warming, and climate change. Climatic Change, 104(3-4), 481–507. https://doi.org/10.1007/s10584-009-9786-9
Silva, E. (2019). O papel da educação ambiental nas ações de combate as mudanças climáticas. Revista Brasileira de Educação Ambiental (RevBEA), 14(2), 387-396. https://doi.org/10.34024/revbea.2019.v14.2629
Somerville, R. (2011). How much should the public know about climate science? Climatic Change, 104, 509-514. http://www.scienzainrete.it/files/fulltext_copia_0.pdf
Sterling, S. (2001). Sustainable education: Re-visioning learning and change. Schumacher Society.
Teksoz, G. T., Boone, J. W., Tuzun, O. Y., & Oztekin, C. (2014). An evaluation of the environmental literacy of preservice teachers in Turkey through Rasch analysis. Environmental Education Research, 20:2, 202-227.
UNESCO. (2021). Getting every school climate-ready (1.ª Ed.). UNESCO.
Vega, L., & Schirmer, S. (2008). Oficinas ecopedagogicas: Transformando práticas. REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, 20. https://periodicos.furg.br/remea/article/view/3856
Viana, C. (2022). Nas aulas até se fala das alterações climáticas, mas quase nunca como sendo um problema. Público. https://www.publico.pt/2022/03/04/sociedade/noticia/aulas-ate-fala-alteracoes-climaticas-quase-problema-1997689
Weaver, J. (2021). Education and climate change – Are we addressing the linkages? World Bank Blogs. https://blogs.worldbank.org/climatechange/education-and-climate-change-are-we-addressing-linkages