Promotion of climate literacy - contributions from environmental education

Main Article Content

Ricardo Machado Ramos
Maria José Rodrigues
Luísa Cramês
Nuno Aluai

Abstract

Given the urgency of the climate crisis, it is essential that all institutions, including schools, become aware and committed to a collective action that contributes to a responsible citizenship and spreads the understanding of the issues facing the world today. Environmental Education (EE) appears, therefore, as imperative, in a perspective of lifelong learning in formal and non-formal teaching/learning situations. This work, through a literature review, aims to show that climate literacy can contribute to the environmental education of people, the improvement of climate literacy contributes to achieve changes in attitudes and behaviors that are promoters of a better environment, something urgent and imperative, since research shows there are very low levels of climate literacy in several countries in the world about climate issues. It aims to suggest that if we act at the literacy level, we will most likely be acting in changing attitudes, therefore environmental literacy is one of the foundations on which the environmental education process must be based to aspire to succeed.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Ramos, R., Rodrigues, M. J., Cramês, L., & Aluai, N. (2022). Promotion of climate literacy - contributions from environmental education. EduSer, 14(2). https://doi.org/10.34620/eduser.v14i2.206
Section
Articles

References

Barbosa, M. (2004). O papel da escola, obstáculos e desafios de uma educação transformadora [Dissertação de mestrado]. Universidade Rio Grande do Sul.

Belmonte, A., M., C. & Sanz, F. M. (1994). Algunas reflexiones sobre la percepción del cambio climático en una muestra de población adulta de nível cultural médio. Serie Geográfica, 4, 127-132. https://docplayer.es/205180-Algunas-reflexiones-sobre-la-percepcion-del-cambio-climatico-en-una-muestra-de-poblacion-adulta-de-nivel-cultural-medio.html

Bortolon, B., & Mendes, M. (2014). A importância da educação ambiental para o alcance da sustentabilidade. Revista Eletrônica de Iniciação Científica, 5(1), 118-136. https://www.univali.br/graduacao/direito-itajai/publicacoes/revista-de-iniciacao-cientifica-ricc/edicoes/lists/artigos/attachments/984/arquivo%206.pdf

Brindle, J. (2021). Teaching the future. Teach the future. https://www.teachthefuture.uk/blog/new-research-shows-nearly-three-quarters-of-teachers-havent-received-enough-training-on-climate-change

Cabreira, A. (2013). Educação ambiental como disciplina curricular nas escolas municipais de São Gabriel [Dissertação de Mestrado]. Universidade Federal de Santa Maria.

Capra, F. (1996). Web of life – A new scientific understanding of living systems. Anchor Books.

Cartea, P. A. M. (2016). Is there a hole in the ozone layer of your climate change? From scientific culture to popular culture. MÈTODE Science Studies Journal, 6, 57–62. https://ojs.uv.es/index.php/Metode/article/view/4219/7789

Champagnat, J. E. (2022). Educação ambiental: Como explicar as alterações climáticas? Notícias Externato. https://noticias.externatochampagnat.pt/wordpress/2022/04/educacao-ambiental-alteracoes-climaticas/

Conjo, M., & Jesus, O. (2021). O papel dos mídia na divulgação de informação sobre mudanças climáticas. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação-REASE, 7(11), 1635-1654. https://doi.org/doi.org/10.51891/rease.v7i11.3237

Corner, A., Roberts, O., Chiari, S., Voller, S., Mayrhuber, E., Mandl, S., & Monson, K. (2015). How do young people engage with climate change? The role of knowledge, values, message framing, and trusted communicators. WIREs Climate Change, 6(5), 523–534. doi: 10.1002/wcc.353

Direção Geral da Educação. (2016). Estratégia Nacional da Educação para a Cidadania. Direção Geral de Educação. http://www.dge.mec.pt/sites/default/files/ECidadania/Docs_referencia/estrategia_cidadania_original.pdf

Duarte, A. J. O. (2017). Ecologia da alma: A natureza na obra científica de Carl Gustav Jung. Junguiana, 35(1), 05-19. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-08252017000100002&lng=pt&tlng=pt

Esteves, S., Santos, P., & Azeiteiro, U. (2014). A literacia ambiental nos professores do agrupamento de escolas

Soares Basto (Oliveira de Azeméis). CAPTAR - Ciência e Ambiente Para Todos, 5(1), 52-69. https://doi.org/10.34624/captar.v5i1.13479

FIA. (2019). Negacionismo climático: O que é, argumentos e consequências - FIA. FIA. https://fia.com.br/blog/negacionismo-climatico/

Geiger, N. (2017). Is there any hope? How climate change news imagery and text influence audience. Risk Analysis, 8(1), 34-44. doi.org/10.1111/risa.12868

Giddens, A. (2010). A política da mudança climática. Zahar.

Guimarães, M. (2020). O fazer educação ambiental (1.ª Ed.). Unicentro.

Hodson, D. (2003). Tempo de ação: Educação científica para um futuro alternativo. International Journal of Science Education, 25 (6), 645-670. https://doi.org/10.1080/09500690305021

Hoffman, A (2017). The culture and discourse of climate change skepticism. Strategic Organization, 9 (1), 1-8. https://doi.org/10.1177/147612701039506

Jenkins, E. W., & Pell, R. G. (2006). “Me and the Environmental Challenges”: A survey of English secondary school students’ attitudes towards the environment. International Journal of Science Education, 28(7), 765-780. https://doi.org/10.1080/09500690500498336

Jensen, B. B. (2004). Environmental and health education viewed from an action-oriented perspective: A case from

Denmark. Journal of Curriculum Studies, 36(4), 405–425. https://doi.org/10.1080/0022027032000167235

Kropf, M. (2012). Educação ambiental: Características, tendências e sustentabilidade. Revista Cátedra Digital, 6. https://revista.catedra.puc-rio.br/index.php/educacao-ambiental-caracteristicas-tendencias-e-sustentabilidade

Lawson, D. F., Stevenson, K. T., Peterson, M. N., Carrier, S. J., Strnad, R., & Seekamp, E. (2019). Children can foster climate change concern among their parents. Nature Climate Change, 9(6), 458-462. https://doi.org/10.1038/s41558-019-0463-3

MaCaffrey, M. S., & Buhr, S. M. (2008). Clarifying climate confusion: Addressing systemic holes, cognitive gaps, and misconceptions through climate literacy. Physical Geography, 29(6), 512–528. https://doi.org/10.2747/0272-3646.29.6.512

Mafra, P., & Moreno, M. (2019). Literacia ambiental: Uma necessidade para uma sociedade ambientalmente ativa. Eduser, 11(2), 66-76. https://doi.org/10.34620/eduser.v11i2.133

Maia (2006). É possível ensinar ética nas escolas? Revista da Faced, 10, 124-113.

NAAEE. (2022). What is climate literacy? | The Coalition for Climate Change Education Policy. Climateedpolicy.org. https://www.climateedpolicy.org/resources/what-climate-literacy.

NOAA. (2009). Why does climate science literacy matter? NOAA Climate Gov. https://www.climate.gov/teaching/essential-principles-climate-literacy/what-climate-science-literacy

Novo, B., & Mota, A. (2019). A educação como instrumento de transformação da sociedade. Educação e sociedade. Jus.com.br. https://jus.com.br/artigos/75458/a-educacao-como-instrumento-de-transformacao-da-sociedade

Oliveira, L. (2017). Os desafios e as dificuldades da implementação da educação ambiental num campus do IFTM: A percepção dos professores [Dissertação de Mestrado, Instituto Politécnico do Porto - Escola Superior de Educação]. Repositório do Instituto Politécnico do Porto. http://hdl.handle.net/10400.22/10354

Oliveira, M., Vecchia, F., & Carneiro, C. (2015). A educação no contexto do aquecimento global: Da ignorância e analfabetismo científico ao raciocínio crítico e literacia climática. XI Fórum Ambiental da Alta Paulista, 11(4), 287- 310. https://doi.org/10.17271/1980082711420151292

Oliveira, S. (2021). “Os Heróis do Planeta”: Uma proposta didática para explorar as alterações climáticas no 1.º CEB [Relatório Final de Prática de Ensino Supervisionada, Instituto Politécnico de Viana do Castelo]. Instituto Politécnico de Viana do Castelo.

Palmer, J. A. (1998). Environmental education in the 21st century: Theory, practice, progress, and promise. Routledge.

Pedro, A. (2009). Monitorização da literacia ambiental nos alunos finalistas do ensino secundário [Dissertação de Mestrado, Faculdade de Ciências]. Universidade do Porto.

Reis, I. (2021). Religião e natureza: Retoma da procura de uma relação com o mundo; Análise do escutismo católico em Portugal e suas relações com a natureza e a religião [Dissertação de Mestrado em Ecologia Humana e

Problemas Sociais Contemporâneos]. Repositório da Universidade Nova de Lisboa. https://run.unl.pt/handle/10362/132737

Sampaio, D. (1996). Voltei à escola. Editorial Caminho.

Sauvé, L. (2005). Educação ambiental: Possibilidades e limitações. Educação e Pesquisa, 31(2), 317-322. https://www.foar.unesp.br/Home/projetoviverbem/sauve-ea-possibilidades-limitacoes-meio-ambiente---tipos.pdf

SEG. (2020). Sondagem sobre educação sobre o clima - Resultados. School Education Gateway. https://www.schooleducationgateway.eu/pt/pub/viewpoints/surveys/survey-on-climate-education.htm.

Shepardson, D. P., Niyogi, D., Choi, S., & Charubat, U. (2010). Students’ conceptions about the greenhouse effect, global warming, and climate change. Climatic Change, 104(3-4), 481–507. https://doi.org/10.1007/s10584-009-9786-9

Silva, E. (2019). O papel da educação ambiental nas ações de combate as mudanças climáticas. Revista Brasileira de Educação Ambiental (RevBEA), 14(2), 387-396. https://doi.org/10.34024/revbea.2019.v14.2629

Somerville, R. (2011). How much should the public know about climate science? Climatic Change, 104, 509-514. http://www.scienzainrete.it/files/fulltext_copia_0.pdf

Sterling, S. (2001). Sustainable education: Re-visioning learning and change. Schumacher Society.

Teksoz, G. T., Boone, J. W., Tuzun, O. Y., & Oztekin, C. (2014). An evaluation of the environmental literacy of preservice teachers in Turkey through Rasch analysis. Environmental Education Research, 20:2, 202-227.

UNESCO. (2021). Getting every school climate-ready (1.ª Ed.). UNESCO.

Vega, L., & Schirmer, S. (2008). Oficinas ecopedagogicas: Transformando práticas. REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, 20. https://periodicos.furg.br/remea/article/view/3856

Viana, C. (2022). Nas aulas até se fala das alterações climáticas, mas quase nunca como sendo um problema. Público. https://www.publico.pt/2022/03/04/sociedade/noticia/aulas-ate-fala-alteracoes-climaticas-quase-problema-1997689

Weaver, J. (2021). Education and climate change – Are we addressing the linkages? World Bank Blogs. https://blogs.worldbank.org/climatechange/education-and-climate-change-are-we-addressing-linkages