Bullying: perceptions of operational assistants
Main Article Content
Abstract
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
Amado, J. (2017). Manual de investigação qualitativa em educação. Imprensa da Universidade de Coimbra.
Bardin, L. (2016). Análise de conteúdo. Edições 70.
Bronfenbrenner, U., & Morris, P. A. (2006). The bioecological model of human development. Em R. M. Lerner (Eds.), Theoretical models of human development: Handbook of child psychology (Vol. 1) (6.ª ed.)(pp. 793-828). John Wiley & Sons.
Bisquerra, R. C. (2014). Prevención del acoso escolar con educación emocional. Desclée De Brouwer.
Carvalhosa, S. (2010). Prevenção da violência e do bullying em contexto escolar. Climepsi Editores.
Cosma, A., Walsh, S.D., Chester, K.L., Callaghan, M., Molcho, M., Craig, W., & Pickett, W. (2020). Bullying victimization: Time trends and the overlap between traditional and cyberbullying across countries in Europe and North America. Int J Public Health, 65, 75–85. https://doi.org/10.1007/s00038-019-01320-2
Costa, P., & Pereira, B. (2010). O bullying na escola: A prevalência e o sucesso escolar. Em L. Almeida, B. Silva, & S. Caires (Orgs.), Actas do I Seminário Internacional «Contributos da Psicologia em Contexto Educativo» (pp.1810-1821). Centro de Investigação em Educação. Instituto de Educação da Universidade do Minho.
Costa, P., Farenzena, R., Simões, H., & Pereira, B. (2013). Adolescentes portugueses e o bullying escolar: Estereótipos e diferenças de género. Interacções, 9(25). https://doi.org/10.25755/int.2857
Coutinho, N. (2018). Conhecimentos e atuação dos assistentes operacionais em situações de violência/ bullying em contexto escolar [Tese de Mestrado em Enfermagem de Saúde Infantil e Pediatria, Escola Superior de Enfermagem do Porto]. http://hdl.handle.net/10400.26/23123
Cunha, P., Pires, S., & Monteiro, A.P. (2019). Opiniões e perceções dos professores sobre bullying: Alguns resultados de um estudo qualitativo. Sisyphus - Journal of Education, 7 (3), 30-44. https://doi.org/10.25749/sis.18223
Fernandes, L., & Seixas, S. (2012). Plano bullying: Como apagar o bullying da escola. Plátano Editora.
Gonçalves, F. (2010). A escola em mudança: Uma reflexão sobre as competências e os desafios que se colocam ao assistente operacional [Universidade de Coimbra]. Coimbra.
Luís, J. (2012). Intervenção da comunidade escolar face ao bullying [Dissertação de Mestrado em Enfermagem de Saúde Infantil e Pediatria, Instituto Politécnico da Guarda, Escola Superior de Saúde]. http://bdigital.ipg.pt/dspace/handle/10314/1318?mode=full
Oliveira, F. R., de Menezes T. A., Irffi, G., & Oliveira, G. R. (2018). Bullying effect on student’s performance. Economia, 19 (1), 57-73. https://doi.org/10.1016/j.econ.2017.10.001
Olweus, D. (1993). Bullying at school: What we know and what we can do. Oxford Blackwell.
Olweus, D. (2013). School bullying: Development and some important challenges. Annual Review of Clinical Psychology, 9 (1), 751-780. https://doi.org/10.1146/annurev-clinpsy-050212-185516
Martins, M. (2005). O problema da violência escolar: Uma clarificação e diferenciação de vários conceitos relacionados. Revista Portuguesa de Educação, 18 (1), 93-115.
Panão-Ramalho, A. P., & Góis-Ramalho, J. G. (2015). O contributo dos trabalhadores não docentes no sucesso educativo no sistema de ensino português. DEDICA Revista de Educação e Humanidades, 8, 219-230. https://doi.org/https://doi.org/10.30827/dreh.v0i8.6924
Rettew, D. C., & Pawlowski, S. (2016). Bullying. Child and adolescent psychiatric clinics of North America, 25(2), 235–242. https://doi.org/10.1016/j.chc.2015.12.002
Rigby, K. (2003). Consequences of bullying in schools. The Canadian Journal of Psychiatry, 48(9), 583-590. https://doi.org/10.1177/070674370304800904
Rodrigues, A. (2015). Comportamentos antissociais e bullying: A análise da escola sob a perspetiva dos profissionais de ensino [Tese de Mestrado em Psicologia Jurídica, Universidade Fernando Pessoa]. https://bdigital.ufp.pt/handle/10284/4936
Rosen, L. H., Scott, S. R., & DeOrnellas, K. (2017). Teachers’ perceptions of bullying: A focus group approach. Journal of School Violence, 16 (1), 119–139. https://doi.org/10.1080/15388220.2015.1124340
Smith, P. K., & Brain, P. (2000). Bullying in schools: Lessons from two decades of research. Aggressive Behavior, 26 (1), 1–9. https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-2337(2000)26:1<1::AID-AB1>3.0.CO;2-7
Stelko-Pereira, A. C., & Williams, L. C. d. A. (2010). Reflexões sobre o conceito de violência escolar e a busca por uma definição abrangente. Temas em Psicologia, 18, 45-55. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-389X2010000100005&nrm=iso
Troop-Gordon, W., & Ladd, G. W. (2015). Teachers' victimization-related beliefs and strategies: Associations with students' aggressive behavior and peer victimization. Journal of abnormal child psychology, 43 (1), 45–60. https://doi.org/10.1007/s10802-013-9840-y
United Nations Educational Scientific and Cultural Organization. [UNESCO]. (2019). Behind the numbers: Ending school violence and bullying. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO). https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000366483