Intergenerational digital literacy: challenges and opportunities for lifelong learning

Main Article Content

Maria Raquel Patrício
António Osório

Abstract

Phenomenon of population ageing leading to intergenerationality issue assumed a new importance and centred on a new social model for ageing societies emerged a new paradigm of intergenerational learning. As it a socio-educational vehicle that promotes the intentional sharing of knowledge between different generations, its’ acknowledged that mutual learning generates benefits for the whole society. Within this context, this article aims to present and analyse three different socio-educational interventions of intergenerational learning with ICT, in non-formal settings and achieve the potential of digital skills to promote intergenerational ties and lifelong learning. At the end achieves a reflective and critical conclusion, highlighting the challenges and opportunities of digital literacy for an intergenerational, continuing and lifelong education.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Patrício, M. R., & Osório, A. (2017). Intergenerational digital literacy: challenges and opportunities for lifelong learning. EduSer, 9(1), 1–12. https://doi.org/10.34620/eduser.v9i1.95
Section
Articles
Author Biography

Maria Raquel Patrício, Instituto Politécnico de Bragança

Maria Raquel Vaz Patrício é doutorada em Ciências da Educação na especialidade de Tecnologia Educativa pela Universidade do Minho, Mestre em Multimédia pela Universidade do Porto e Licenciada em Ensino de Educação Visual e Tecnológica pelo Instituto Politécnico de Bragança. É professora adjunta na Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Bragança onde leciona, desde 2005, nas áreas da tecnologia educativa e multimédia. Investiga nas áreas da utilização pedagógica das TIC, aprendizagem intergeracional, literacia e inclusão digital de adultos e seniores, aprendizagem ao longo da vida e envelhecimento ativo com tecnologias.